Proiectele de Business Intelligence sunt unele foarte complexe, în ciuda faptului că la prima vedere lucrurile par să stea altfel. Atunci când astfel de inițiative sunt adoptate, companiile trebuie să își alinieze obiectivele de business cu cele ale implementării soluției de BI, astfel încât în final să poată lua decizii de lungă durată bazate pe date concrete. Deși majoritatea organizațiilor au înțeles importanța alinierii obiectivelor, uneori problemele apar în procesul de înțelegere a datelor analizate. Pentru factorii decizionali ce nu au experiență tehnică, cifrele reprezintă simple valori ce nu pot fi corelate cu ușurință cu restul detaliilor. De aceea, elementele vizuale sunt din ce în ce mai des folosite pentru a reprezenta date și concluzii, făcând analizele mult mai eficiente și informațiile mai accesibile.

Studii de specialitate au arătat, de-a lungul timpului, faptul că creierul uman este programat astfel încât să citească și să procesese cu ușurință informații prezentate cu ajutorul elementelor vizuale. Astfel, componenta vizuală a devenit un criteriu definitoriu pentru soluțiile de Business Intelligence. Stabilirea obiectivelor de business și a indicatorilor urmăriți au încetat să mai fie principala preocupare a utilizatorilor de astfel de instrumente. În acest moment, un alt aspect la fel de importat de care trebuie să ții cont este design-ul folosit pentru reprezentarea datelor. O alegere greșită poate duce la pierderea informațiilor esențiale pentru companie, și mai departe, la luarea unor decizii nefericite. În aceste condiții, funcția de vizualizare se dovedește a fi crucială pentru succesul organizațiilor în implementarea unei soluții de BI.

Înainte de a intra în detalii despre principiile de care companiile ce adopta o soluție de BI trebuie să țină cont când stabilesc opțiunea de vizualizare, iată câteva întrebări utile în identificarea unui dashboard performant:

Poate transforma date complexe în informații simple?

Strategiile de business dezvoltate folosind mai multe canale ajută organizațiile să fie prezente acolo unde este și publicul lor țintă, însă acest lucru înseamnă și acumularea unor volume foarte mari de date. Pentru a putea folosi toate aceste informații colectate și stocate în diverse surse, soluția de BI trebuie să poată transforma chiar și cele mai complxe valori în detalii ușor de înțeles pentru utilizatori.

Utilizatorii obțin un mesaj clar?

Când vine vorba de oportunități de business, nu există loc pentru compromis. Tocmai de aceea, organizațiile sunt nevoite atât să țină cont de imaginea de ansamblu, cât și să analizeze fiecare detaliu și să stabilească conextiuni. Alegând metoda cea mai potrivită de vizualizare a datelor, companiile vor reuși să facă acest lucru fără niciun efort.

Sunt datele afișate în mod corect?

Făcând parte din mediul corporate și având competiție acerbă, companiile nu își permit să facă nicio greșeală. Acest lucru nu este o excepție când vine vorba de design-ul soluției de raportare și vizualizare a datelor. Scenariul ideal, care nu este foarte dificil de obținut, este acela potrivit căruia utilizatorii pot alege ce date sau concluzii să afișeze, și le pot reprezenta în mod corespunzător.

Pot utilizatorii accesa o varietate de informații?

O companie poate implementa aceeași soluție de BI pentru a își atinge diverse obiective, astfel încât departamente diferite pot folosi același tool pentru a își optimiza operațiunile, deși provin din alte zone de business. Având o interfață construită cu grijă, utilizatorii pot crea rapoarte personalizate și pot accesa date care să răspundă punctual la nevoile pe care aceștia le au.

În mod cert, crearea unei interfețe necesită atenție la numeroase detalii. Totuși, există câteva principii esențiale de care orice companie trebuie să țină cont în momentul când inițiază un proiect complex ce are la bază Business Intelligence.

Răspunsul “la prima vedere”

Potrivit unor studii de specialitate, este foarte dificil să menții atenția oamenilor pentru o perioadă îndelungată de timp. Recent, s-a dovedit că între anii 2000 și 2013, media duratei de menținere a atenției unei persoane a coborât de la 12 la 8 secunde, iar experții estimează că aceasta va scădea considerabil în viitorul apropiat.

Din acest motiv, furnizorii de servicii specializate ar trebui să creeze soluții ce oferă informațiile cele mai relevante în cel mai scurt timp. Dacă pentru utilizatori durează mai mult de câteva minute să caute răspunsuri la întrebările pe care le au, atunci există o problemă la nivel de vizualizare a datelor. Totuși, deși analizele complexe pot dura mai mult timp, indicatorii cei mai importanți trebuie să fie vizibili imediat după afișarea rapoartelor.

Piramida inversată

În ciuda faptului că unele companii nu consideră acest principiu foarte relevant, el este esențial pentru crearea unui dashboard performant. Indiferent de domeniu sau industrie, unul din conceptele de bază folosite în zona de business este acela al “piramidei inversate”, folosit și în vizualizarea datelor. Astfel, materialele sunt separate în trei componente, fiecare conținând diferite tipuri de informații: informațiile de bază, cele contextuale și cele mai detaliate.

Specialiștii BI folosesc această structură pentru a crea dashboard-uri ușor de accesat și de înțeles pentru utilizatori. Cu alte cuvinte, interfața unei soluții de Business Intelligence ar trebui să afișeze întotdeauna cele mai importante informații în prima parte, apoi cele care descriu contextul analizei și în final, detaliile ușor accesibile utilizatorilor.

Simplicitate

Potrivit psihologilor, memoria active a creierului uman poate conține numai șapte elemente simultan (plus/ minus două), lucru ce transformă o interfață care oferă prea multe informații într-un instrument inutil.

Bineînțeles, nicio companie ce folosește BI nu își dorește acest lucru. Soluția ideală ar trebui să conțină între 5 și 9 tipuri de afișare a datelor, și să ofere utilizatorilor posibilitatea de a accesa informațiile mai în detaliu, în secțiuni separate care să răspundă nevoilor lor.

Instrumente de vizualizare

Știm deja câte elemente vizuale trebuie folosite într-o interfață de raportare, însă care sunt cele mai potrivite? În primul rând, pentru a stabili care e cea mai potrivită alegere, este foarte importantă înțelegerea tipului de informații pe care vrei să le transfomi în elemente vizuale. Din fericire, furnizorii de soluții specializate oferă numeroase opțiuni din care poți alege: grafice, diagrame, tabele și multe altele.

Dashboard-urile de Business Intelligence oferă companiilor oportunitatea de a își afișa datele într-un mod ușor de înțeles pentru orice utilizator. Aplicând principiile menționate mai sus, te poți asigura că informațiile cele mai relevante sunt folosite pentru a aduce o valoare adăugată afacerii tale. Totuși, pentru a implementa instrumentele cele mai potrivite pentru compania ta, este recomandat să optezi pentru o soluție de BI customizată. O astfel de aplicație îți va permite să ajustezi dashboard-ul, pentru a transforma chiar și cele mai complexe seturi de date în informații simple.