Influența Inteligenței Artificiale în business
În ultimii ani, a devenit evident faptul că tehnologia ne ajută (și în același timp ne obligă) să evoluăm și să îmbunătățim diverse aspecte ale vieții de zi cu zi. Mai mult decât orice alt element, Inteligența Artificială pare să fie cea care stă la baza acestei transformări. De la asistenți virtuali, la recunoaștere de imagini și mașini autonome, revoluția tehnologică marchează fiecare domeniu și trebuie să ținem pasul cu aceasta, mai ales în zona de business.
Ce este Inteligența Artificială?
Inteligența Artificială este acea arie a informaticii care se ocupă cu învățarea unor dispozitive, astfel încât acestea să poată reda comportamente umane și să efectueze acțiuni care în mod normal necesită inteligență umană. Astfel, un computer sau o mașinărie poate rezolva anumite probleme, fară implicarea directă a unei persoane. Există mai multe funcții programabile pe care AI le poate reda, printre care cele mai comune sunt planificarea, analiza, luarea de decizii, rezolvarea de probleme sau deplasarea. Sistemele AI sunt controlate de algoritmi care, prin intermediul machine learning, al deep learning sau al regulilor, le oferă date computerizate pentru a învăța anumite comportamente. Cu timpul, fară a fi neapărat programate să facă acest lucru, sistemele AI vor deveni din ce în ce mai bune la reproducerea sarcinilor, datorită machine learning.
Majoritatea oamenilor, în special cei ale căror cunoștințe despre AI sunt limitate, asociază termenul cu un concept science fiction, cum ar fi roboți ce au capabilități similare cu ale oamenilor. Aceasta este o imagine exagerată a Inteligenței Artificiale, însă este adevărat că cercetătorii, oamenii de știință și IT-șitii se străduiesc să perfecționeze această zonă nouă a tehnologiei. Există multe modalități concrete prin care AI a transformat capacitatea companiilor din întreaga lume, permițând utilizatorilor să automatizeze sarcini repetitive și să obțină informații cu ușurință, prin identificarea unor pattern-uri.
Tipuri de AI și scopul acestora
Există numeroase tipuri de Inteligență Artificială, ce pot fi clasificate în funcție de aplicabilitatea în viața de zi cu zi, capacitatea de a reda comportamente umane sau tehnologia pe care o au la bază. Ținând cont de aceste caracteristici, putem distinge trei tipuri de sisteme AI:
Artificial narrow intelligence (ANI): este acea ramură a AI ce are abilități restrânse, concentrându-se pe perfecționarea efectuării unei singure sarcini. Printre cele mai des întâlnite exemple de ANI sunt roboții utilizați în manufactură, componenta de limbaj a asistenților virtuali sau instrumentele folosite pentru a face recomandări în cadrul magazinelor online.
Artificial general intelligence (AGI): este zona din AI cea mai asemănătoare capacității umane. Instrumentele AGI pot face tot ce poate face o persoană, iar cel mai simplu și des întâlnit exemplu sunt “roboții” din jocurile video, care pot chiar reda comportamentul unui jucător cu experiență.
Artificial super intelligence (ASI): este acea parte a Inteligenței Artificiale care nu doar înțelege și reproduce comportamentul uman, însă poate să îl și depășească. Sistemele ASI fac parte din viitor, iar atunci când vor fi finalizate, vor putea livra rezultate performante în privința relațiilor emoționale, artei sau luării de decizii.
Ce modificări aduce AI în dezvoltarea de software?
Inteligența Artificială a schimbat mediul de afaceri și pe cel tehnic, oferind acestora numeroase oportunități noi, iar zona de software development nu face excepție. Când vine vorba de dezvoltarea de aplicații software, sistemele AI pot suplini nevoia de resurse, deoarece oamenii pot îndeplini un număr limitat de sarcini într-o zi de lucru. De asemenea, Inteligența Artificială poate rezolva problemele generate de volume foarte mari de date. Soluțiile AI pot reduce timpul pe care un angajat îl petrece pentru a rezolva sarcini repetitive, pot identifica amenințările de cyber-security și pot identifica punctele slabe din procesul de dezvoltare.
Există câteva zone majore ale dezvoltării de software, pe care AI le poate influența, cele mai importante fiind design, testare, luarea deciziilor sau generarea automată de cod. Sectorul unde sistemele AI au câștigat foarte multă popularitate este cel al testării, prin intermediul aplicațiilor automate și instrumentelor de identificare a bug-urilor. În plus, în ultimii ani, tehnologiile folosite în dezvoltarea de software au înregistrat transformări majore, iar impactul Inteligenței Artificiale demonstrează că afacerile pot fi gestionate în mod mai eficient cu ajutorul instrumentelor automate.
Implementări ale AI în zona de business
Inteligența Artificială a câștigat foarte multă popularitate în ultimii ani, motiv pentru care numeroase companii din întreaga lume, indiferent de dimensiuni sau domeniul de activitate, încearcă să integreze această latură a tehnologiei în activitățile lor curente. Algoritmii de machine learning au devenit din ce în ce mai eficienți, deoarece specialiștii pot implementa modele mai performante, iar tehnologia mobilă și IoT (Internet of Things) fac datele mai accesibile ca niciodată, “hrănind” astfel sistemele AI. Și, deși roboții nu au luat încă locul oamenilor, Inteligența Artificială este deja prezentă în numeroase domenii, de la cel al sănătății, la cel financiar sau cele unde sunt gestionate volume foarte mari de date.
Perioada următoare vă fi dominată de AI, ceea ce va aduce schimbări în procesele esențiale de business și va reduce timpul petrecut pentru rezolvarea sarcinilor repetitive. Totuși, companiile deja folosesc sisteme AI, pentru:
Estimări în desfășurarea proiectelor:
Folosindu-se de date acumulate din proiecte anterioare, AI poate ajuta la previzionarea desfășurării unui proiect nou. Informațiile analizate pot conține detalii cu privire la estimări, durata anumitor etape, profilul angajaților, funcționalități, resurse și multe altele – date aproape imposibil de cuprins într-o analiză eficientă desfășurată de o echipă de specialiști. Ținând cont de toate variabilele menționate mai sus, un sistem AI poate elabora o analiză complexă. Astfel, conturând un profil al deciziilor și consecințelor acestora, echipa de proiect va obține o estimare clară atât a costurilor, cât și a altor resurse necesare pentru proiect, evitând blocaje sau dificultăți.
Proces decizional bazat pe date
Folosind intrumente de Inteligență Artificială, companiile pot lua decizii informate. De obicei, organizațiile petrec foarte mult timp alegând cei mai relevanți indicatori de performață (KPI) sau prioritizând variabilele de luat în calcul în analizele ce urmează să ajute la luarea unor decizii și stabilirea de strategii. Cu ajutorul instrumentelor de BI sau AI, acest proces devine unul structurat și bazat pe date. Fie că vorbim de companii din retail, dezvoltare de software, marketing sau servicii financiare, managerii au acces la informații exacte, în cel mai scurt timp.
Asistenți programatori, AI
Asistenții programatori ce folosesc tehnologii bazate pe AI sunt instrumente care ajută programatorii, oferind suport rapid și recomandări în ceea ce privește documentația sau fixarea bug-urilor. Cu ajutorul acestor asistenți, dezvoltatorii primesc sugestii atunci când vine vorba de citirea unui anumit document și direcții despre cele mai bune practici în folosirea limbajelor de programare. Astfel, ei își pot reduce volumul de lucru și pot să se axeze pe sarcini creative.
Transport și managementul flotelor
Sectorul transporturilor este unul extrem de receptiv la tehnologii noi: de la sisteme performante de GPS, până la software pentru industria automotive și aplicații ce analizează comportamentul șoferilor. Apariția AI în acest domeniu înseamnă mai mult decât mașini autonome. Machine learning poate transforma volume mari de date în informații utile, astfel încât evaluarea vitezei sau a timpului pe care șoferii îl petrec folosind dispozitive mobile odată ce au intrat în mașină pot indica anumite semnale și chiar preveni accidente.
Anticiparea comportamentului consumatorilor
Pentru companiile care oferă produse sau servicii directe clienților, anticiparea nevoilor acestora este cheia succesului. Așadar, fie că vorbim de managzine online, servicii de telefonie sau manufactură, cel mai eficient este să știi ce așteptări au clienții, astfel încât aceștia să primească ofertele cele mai potrivite pentru ei. Prin deep learning, sistemele AI pot estima rezultate pe baza unui set de date inițiale, astfel permițând departamentelor de marketing să ajungă la clienți noi și să le ofere celor existenți cele mai potrivite servicii sau produse.
Concluzii
Evoluția rapidă a tehnologiei și creșterea popularității Inteligenței Artificiale ne face să ne întrebăm ce urmează în acest domeniu. AI deja face parte din viața noastră și cu siguranță va juca un rol foarte important în viitor, atât din punct de vedere al vieții de zi cu zi, cât și în zona de business. Având în vedere că sistemele AI pot prelua cele mai dificile sarcini ale oamenilor, putem prevedea un mediu de lucru mai sigur pentru aceștia și posibilitatea ca ei să se concentreze pe activitățile cele mai importante sau creative, unde AI încă nu poate interveni.