Cum să folosești colectarea de date în cercetările de piață

11/06/20218 Minute

Ca om de marketing, știi că este foarte important sa creezi o experiența personalizata pentru clienți, deoarece aceștia preferă să interacționeze și să cumpere de la companii care le înțeleg preferințele și încearcă să le satisfacă nevoile. Acest lucru poate fi obținut prin cercetări de piață desfășurate periodic, care te vor ajuta să afli dorințele publicului tintă și să iți ajustezi strategia în consecință.

Este evident faptul că datele joacă un rol crucial atunci când vine vorba de luarea deciziilor de business, ele reprezentând baza pe care ar trebui să fie construită orice strategie. Așadar, întrebarea nu este dacă ar trebui să colectezi date, ci ce fel de date sunt relevante și cum să le integrezi în inițiativele și activitățile tale zilnice, pentru a construi o experiență unică pentru clienți.

Colectarea datelor este, în general, un proces laborios și, atunci când este făcut în scopuri de cercetare de piață, lucrurile sunt ușor diferite. În primul rând, trebuie să stabilești ce vrei să afli atunci când inițiezi o cercetare și, în funcție de obiectivele tale, să decizi dacă iți vei baza studiul pe date calitative sau cantitative. Reține că succesul cercetării depinde de relevanța și integritatea informațiilor colectate și analizate.

Există mai multe metode de colectare a datelor din care poți alege, dar asigură-te că iei decizia în funcție de nevoile specifice ale companiei tale. Pentru început, trebuie să decizi dacă te vei baza pe date secundare – informații care au fost deja colectate de organizații terțe, cum ar fi agențiile specializate de cercetare, sau dacă vrei să obții date primare – informații colectate special pentru a răspunde scopului tău particular.
Pentru rezultate eficiente, este recomandat să creezi propriile cercetări calitative, însă este posibil ca acestea să aducă și provocări.

Ce trebuie să faci înainte de a începe colectarea de date?

Înainte de a începe cercetarea în sine, există câteva lucruri pe care trebuie să le iei în considerare:
Stabilește obiective concrete. Acesta este primul lucru pe care trebuie să-l faci după ce ai decis că este timpul să inițiezi o cercetare de piață. Organizează un focus grup cu persoane din companie (cum ar fi membrii ai departamentului de vânzări, echipa de top management, managerii de proiect sau product owners), pentru a afla care sunt așteptările lor și cu ce îi poate ajuta un studiu de piață.
Alege metoda de colectare a datelor. Aceasta este probabil cea mai importantă decizie atunci când vine vorba de cercetări, deoarece ar putea influența întregul proces. Metoda aleasă trebuie să fie relevantă și adecvată pentru compania ta și contextul dat.
Obține permisiunea subiecților. Asigura-te că persoanele ale căror răspunsuri le vei folosi sunt conștiente de faptul că participă la un sondaj și că informațiile pe care ți le oferă vor fi apoi utilizate pentru cercetare. Dacă este necesar, fă în așa fel încât să ai consimțământul lor scris.
Respectă confidențialitatea oamenilor. Când colectezi informațiide la clienți, trebuie să le arăți că datele lor personale sunt protejate. Informează-i despre confidențialitate și securitatea datelor și anunță-i încă de la început dacă, în anumite situații, nu se poate păstra anonimitatea.
Folosește instrumente performante pentru colectarea datelor. Procesul de gestionare și analiză a volumelor mari de date nu este unul ușoar, mai ales dacă nu ai la îndemână soluțiile tehnice potrivite. Folosește un software care permite integrarea mai multor surse, poate fi accesat de către persoanele responsabile de cercetarea în teren, analizează informațiile eficient și prezintă multiple opțiuni de vizualizare.

De unde poți obține datele?

Sondajele sunt probabil cea mai populară metodă de colectare a datelor, deoarece sunt, de asemenea, foarte rentabile și eficiente. Această metodă de cercetare iți permite să duci discuția într-o anumită direcție, să îi ghidezi pe participanți în procesul de feedback și astfel să obții informații specifice, utile pentru în cercetarea de piață. În plus, sondajele pot fi anonime, deci protejează confidențialitatea participanților.
Pentru a construi un sondaj, a îl distribui și a centraliza și analiza datele, este recomandat să folosești o soluție automată. Cu toate acestea, asigură-te că informațiile sunt analizate în context, altfel risti sa ajungi la concluzii greșite.
Studiile din industrie sunt, de asemenea, destul de utile, dar reține că acestea sunt date secundare, ceea ce înseamna că vei obține informații generale despre industrie sau despre piețe relevante pentru cercetarea ta. Aceste studii sunt foarte importante în luarea deciziilor strategice sau pentru benchmarking, dar nu uita să le corelezi întotdeauna cu alte concluzii obținute din date primare.
Interacțiunile directe cu clienții iți vor oferi cu siguranță cele mai relevante informații în ceea ce privește publicul targetat. Este posibil că acestea să nu reprezinte date cantitative, dar este foarte important să afli feedback direct, nealterat, de la cei care utilizează sau intenționează să utilizeze produsele sau serviciile companiei tale. Echipa de vânzări și cea de consultanță ar trebui să încerce întotdeauna să obțină informații de la persoanele cu care interacționează, mai ales dacă lucrează în teren și întâlnesc prospecți în fiecare zi.
Observațiile sunt o altă metodă de cercetare de piață calitativă și constă pur și simplu în a observa modului în care se comportă clienții sau potențialii clienți într-un cadru natural. De exemplu, dacă ai un magazin fizic, poți vedea cum se comporta oamenii când intră în magazinul tău. Caută un anumit produs? Vizitează mai multe zone pentru a evalua oferta și pentru a lua o decizie în cunoștință de cauză? Sunt influențati de modul cum sunt aranjate produsele la raft? Observațiile se pot desfășura atât offline, la punctele de vazare, dar și online, atunci când clienții folosesc tehnologia pentru a ajunge la produsele sau serviciile companiei tale.
Acest lucru iți permite să colectezi în mod direct date despre comportamentul lor și te va ajuta să optimizezi designul magazinului, campaniile online, ofertele personalizate și altele.

Datele sunt o resursă inepuizabilă pe care trebuie să o folosești dacă vrei ca afacerea ta să aibă succes. Gestionarea volumelor mari de date poate fi intimidantă, însă, din fericire, tehnologia poate facilita acest proces: poți utiliza o soluție personalizată de BI și de analiză care te va ajuta să înțelegi informațiile și să le transformi în strategii concrete, indiferent de industria sau dimensiunea companiei tale.