Criza a stabilit noi reguli pentru zona de retail – cum te poate ajuta analiza datelor să ții pasul cu schimbările

Scroll for more

În prezent, majoritatea comapniilor își bazează activitate pe analiza de date. Folosirea informațiilor te poate ajuta să adopți schimbări și să răspunzi mai rapid și mai eficient la nevoile clienților, iar acesta este unul din motivele pentru care datele concrete ar trebui să stea la baza industriilor în curs de dezvoltare.
Cu toate acestea, pandemia a adus numeroase schimbări pentru companii din întreaga lume, indiferent de domeniul lor de activitate. Zona de retail, în special, a fost puternic lovită de criza internațională a sănătății. Odată cu începerea pandemiei, înțelegerea datelor a devenit mai dificilă ca niciodată pentru comercianți, la fel și analiza corectă a acestora și luarea deciziilor potrivite. Pentru reprezentanții companiilor din retail, situația a creat confuzie, deoarece a dat naștere unor obiceiuri de cumpărare fără precedent.

În urma cu mai bine de un an, atunci când a fost anunțată prima perioada de carantină totală, vânzările pe anumite departamente au scăzut, în timp ce altele au suferit o creștere nemaiîntâlnită, lucru ce a destabilizat chiar și cele mai mari companii. Clienții se grăbeau să se aprovizioneze cu produse de care în mod normal nu ar fi avut nevoie în cantități mari, precum conservele sau produsele de curățat. Această tendință nu mai fusese observată în comportamentul clienților, și a reprezentat o problemă imensă pentru furnizori și agenți de vânzări. Din acest motiv, fluxul de informații a suferit transformări care au derutat specialiștii și au redus semnificativ posibilitatea de a face predicții în lanțul de cerere și ofertă. În mod normal, un flux sănătos se bazează pe cererea clienților, previzionarea vânzărilor sau programele de loialitate și influențează o gamă largă de decizii critice de afaceri.

Astfel, în prezent, mulți comercianți care operează atât online, cât și offline, se confruntă cu un deficit de informații. Acest lucru se datorează datelor instabile și informațiilor despre vânzari, care reprezintă rezultatul obiceiurilor diferite de cumpărare, influențate de pandemie. Companii din industrii diverse sunt afectate de acest fenomen, aflandu-se acum în poziția de a testa piețe necunoscute și de a încerca să ajungă la audiențe noi. Nici măcar FMCG-urile sau supermarketurile nu sunt scutite de dificultăți, în ciuda faptului că nu au fost foarte afectate de restricții. Companiile se străduiesc să își continue activitatea, folosind puținele date la care au acces, diferite de tendințele clasice ale pieței.

Totuși, în situații de criză, pentru companii este crucială capacitatea de a lua decizii rapid, iar acest lucru nu poate fi făcut fară o analiză profundă a datelor. De aceea, printre cele mai comune provocări la care liderii sunt nevoiți să facă față se numără identificarea tendințelor de piață sau răspunsul la raportul volatil dintre cerere și ofertă, evaluând în același timp și performanța organizației lor.
Situația este într-adevăr una complicată, dar, din fericire, tehnologia BI oferă numeroase oportunități pentru cei care trebuie să se conformeze în aceste momente incerte. În retail, exista o nevoie tot mai mare de date și de analize dedicate, pentru a gestiona această criză.

Investițiile în analiza datelor au crescut în 2020

Industria de retail a fost nevoită să-și regândească strategia de afaceri, motiv pentru care a existat o creștere a bugetelor alocate analizei de date.
La începutul anului 2020, corporațiile mari dominau piața de big data, cu o cotă de peste 60%. Cu toate acestea, pandemia a forțat digitalizarea IMM-urilor, ceea ce a dus la o creștere remarcabilă în ceea ce privește adoptarea BI, AI și instrumentelor de analiză. Deși această schimbare a afectat companiile din diferite industrii, zona de retail se numără printre cele care au făcut investiții considerabile în analiza datelor, alături de mass-media și întreprinderile de stat. Utilizarea instrumentelor performante de analiză poate ajuta companiile din retail să compenseze lipsa unor date concrete privind vânzările și să le ofere predicții ce ajută la luarea unor decizii de afaceri informate.

Iată câteva situații în care soluțiile de BI și analiză predictivă iți vor fi de folos:
Nevoia de a te adapta la circumstanțe volatile
În acest context dificil, pentru a supraviețui, companiile din retail sunt obligate să țină pasul cu circumstanțele care se schimbă rapid. A existat o nevoie din ce în ce mai mare de identificare a tiparelor, de anticipare a performanței vânzărilor și de planificare, motiv pentru care este foarte important să înțelegi datele și să transformi informațiilor brute în inițiative concrete. Deși înainte de pandemie, utilizarea soluțiilor de BI era scăzută, din ce în ce mai multe companii din zona de retail au început să implementeze aplicații pentru analiza datelor și funcția de vizualiare, pentru a identifica comportamentul atipic al cumpărătorilor. În special în circumstanțe volatile, este important să ai o soluție performantă, scalabilă și care să poată ține pasul cu orice plan de continuitate, indiferent de situație. Un dashboard bine construit este cheia succesului atunci când vine vorba de a răspunde la schimbări în timp util și de a lua decizii rapid.
Controlul asupra lanțului de cerere și ofertă
Pandemia a schimbat obiceiurile de cumpărare ale oamenilor la nivel global, motiv pentru care există schimbări mari în raportul cerere-ofertă, cu care întreprinderile trebuie să țină pasul. FMCG-urile și companiile din retail trebuie să își valorifice informațiile, pentru a putea furniza clienților produsele de care au nevoie, atunci când au nevoie de ele. De la vânzătorii en-gros, la magazinele alimentare, toate afacerile trebuie să se bazeze pe instrumente de analiză și previzionare pentru a înțelege ce au de făcut în viitor. De exemplu, una dintre cele mai relevante modificări a fost trecerea de la cumpărarea de bunuri utilizate în spațiile de birouri, la bunuri de uz casnic și achiziții individuale, dat fiind că majoritatea oamenilor au lucrat de acasă și au început să cumpere de la magazine locale. Pe baza previziunilor specialiștilor cu privire la momentul în care se va reveni la modul de lucru tradițional, companiile din retail trebui să estimeze momentul când clienții își vor relua obiceiurile de cumpărare.
Adaptarea la noi provocări
În timpul pandemiei COVID-19, companiile au raportat că folosesc BI și instrumente de analiză pentru a își îmbunătăți strategia, pentru a sprijini clienții și pentru a estima schimbările din rezultatele vânzărilor. Factorii de decizie pot să diversifice modul în care utilizează Business Intelligence și soluțiile de analiză și previzionare, pentru a vedea în viitor și a fi pregătiți pentru eventualele dificultăți pe care afacerea le poate întâmpina. În acest fel, pot reduce cheltuielile, pentru a-și investi resursele în acele zone de business care pot genera venituri chiar și în cele mai dificile situații.
Construirea unei imagini de ansamblu asupra industriei
Transformarea datelor în informații concrete reprezintă modul prin care poti avea o imagine de ansamblu asupra performanței afacetii tale. Pentru a face față unor circumstanțe volatile și a lua decizii sustenabile pe termen lung, este foarte important să înțelegi ceea ce funcționează, și mai ales, ceea ce nu funcționează din strategia ta.
Una dintre cele mai mari schimbări a fost faptul că oamenii au fost obligați să stea acasă, ceea ce a influențat multe din vechile obiceiuri de cumpărare. De exemplu, cei care obișnuiau să mânce la restaurant, au fost nevoiți să își pregătească mesele acasă, fiind astfel obligați să cumpere mai multe alimente care pot fi preparate acasă. Acest obicei însă nu vă dispărea curând, atât din cauze economice, cât și din motive de siguranță. Astfel, supermarketurile și FMCG-urile ar trebui să fie pregătite pentru a raspunde cererii, chiar și după terminarea pandemiei. Deoarece multe comportamente ale clienților, diferite de cele de dinainte de pandemie, vor persista și după terminarea crizei și redresarea economiei, companiile din retail trebuie să fie pregătite.