Numeroase companii folosesc deja soluții de Business Intelligence, însă abordarea tradițională a acestei tehnologii aduce cu sine numeroase provocări ce limitează foarte mult flexibilitatea și productivitatea. Nevoia de a angaja personal specializat în analiză de date sau lipsa posibilității de customizare sunt cele mai dificile provocări pe care le întâmpină echipele de management, ce au nevoie să acceseze informații oricând și de oriunde. Din fericire, furnizorii de soluții BI oferă acum instrumente de tip self-service, ce permit companiilor să își stabilească și evalueze KPIi mult mai ușor.

Adoptarea unui instrument BI de tip self-service pentru a susține cererile de business înseamnă și schimbarea percepției asupra furnizorilor de soluții IT: aceștia se vor transforma din simpli producători, în parteneri strategici. Colaborarea dintre companii și furnizorii acestora de soluții IT este critică pentru succesul unui proiect de Business Intelligence. Echipele de IT știu cel mai bine cum să gestioneze datele, iar reprezentanții companiei știu să le interpreteze astfel încât să obțină informații folositoare pentru procesul decizional. Potrivit raportului Magic Quadrant for Business Intelligence and Analytics Platforms al Gartner, aplicațiile ușor de folosit, care au fost create la cerere, sunt în topul preferințelor utilizatorilor.

De ce soluțiile self-service sunt cea mai bună opțiune pentru companii, indiferent de zona în care activează? Care sunt provocările pe care utilizatorii le pot depăși, alegând să implementeze noile tehnologii? Iată câteva răspunsuri relevante pentru aceste întrebări:

Experții în date devin utilizatorii propriu-ziși

Înainte că aplicațiile de tip self-service să devină populare și să aducă modificări procedurilor de Business Intelligence, analiștii de date foloseau soluții tradiționale, așa că cei care puteau extrage informații utile pentru procesul decizional derulat intr-o companie erau foarte puțini. În acest moment însă, soluțiile de BI sunt construite având ca prioritate confortul utilizatorului. Vechile metode accesibile numai celor cu pregătire specializată au fost depășite, iar acest lucru se datorează mediului corporate, atât de dinamic. Nicio organizație nu își permite să aștepte câteva săptămâni pentru pregătirea unui raport, și tocmai de aceea accesarea rapidă a datelor și generarea de rezultate de către personalul fără expertiză tehnică este un obiectiv principal. Cei ce folosesc un instrument self-service pot face acest lucru fără să aibă cunoștințe de scriere de cod, iar rapoartele pot fi segmentate la cerere, fără folosirea metodelor de agregare în SQL.

Utilizatorii au control total

Spre deosebire de BI-ul tradițional, unde echipele de IT obișnuiau să fie responsabile de supravegherea proceselor, soluțiile de BI de tip self-service permit oricărui utilizator să efectueze analize și rapoarte complexe, fără ca activitatea sa să depindă de suportul IT. Mai mult, dezvoltarea unui produs de acest tip are un ciclu mai redus, astfel necesitând mai puține resurse pentru implementare și livrare, chiar și pe mai multe platforme sau dispozitive. De exemplu, instrumentele moderne de BI permit utilizatorilor să creeze rapoarte complexe numai cu ajutorul dispozitivelor inteligente. Acest lucru le simplifică activitatea în mod seminificativ, devenind mai ușor pentru cei care nu au cunoștințe tehnice să înțeleagă și să valorifice informațiile.

Tehnologia BI bazată pe soluții self-service facilitează explorarea rapidă și ușoară a datelor, ajutând companiile să depășească obstacolele ce apar în procesul de extragere și procesare a datelor. Astfel, se pot extrage date din mai multe surse și zone din cadrul organizației. Odată ce o companie implementează în mod corespunzător modelul de date, experții în analiză pot să obțină informații valoroase fără a aloca timp suplimentar prelucrării acestora.

Un alt detaliu cu adevărat important este acela că erorile pot fi verificate și eliminate înainte să genereze probleme majore. Cei ce încă folosesc BI-ul tradițional pot întâmpina dificultăți cauzate de complexitatea datelor și le pot interpreta eronat, în special dacă nu au experiența necesară. Noile tehnologii oferă utilizatorilor posibilitatea de a lua deciziile corecte bazate pe variabile și concluzii precise, deoarece pot oricând să verifice etapele anterioare ale procesului de raportare.

Customizarea rapoartelor și analizelor

Industriile și departamentele în care companiile pot utiliza soluțiile moderne de Business Intelligence sunt multe și variate, la fel cum sunt și cerințele acestora. Fiecare utilizator final care are acces la sistemul de raportare BI va putea să găsească orice informație de care are nevoie, în orice moment. Datorită flexibilitătii soluțiilor actuale, utilizatorii pot crea rapoarte și analize singuri, în timp ce BI-ul tradițional necesită implicarea departamentului de IT. Odată cu creșterea volumului de date, este din ce în ce mai important ca productivitatea să rămână la aceași nivel și să se creeze rapoarte personalizate, nisate pe nevoile fiecărui utilizator.

Raportarea efectuată de fiecare utilizator permite o experiență interactivă, deoarece utilizatorii finali pot modifica instantaneu rapoartele și le pot adăuga informații suplimentare. Deoarece utilizatorii aleg elementele individuale pe care să le includă în rapoarte, ei pot extrage punctual informațiile de care departamentele lor le au nevoie. În plus, aceștia ar putea interacționa cu fișe digitale complete datorită opțiunilor de customizare disponibile în interfața soluțiilor.

Vizualizarea datelor – un serviciu independent

Numeroasele opțiuni de afișare și interfața intuitivă permit utilizatorilor să creeze diverse modele de afișare, cu cel mai mic efort. Aceștia pot opta pentru vizualizarea prin grile, grafice, diagrame și chiar hărți. Dacă este necesar, pot chiar să includă opțiuni noi, precum 3D, și să creeze alte metode de afișare de la zero.

De asemenea, instrumentele de tip self-service le permit să separe datele înainte de vizualizare și să le schimbe aspectul cu diferite tipuri de diagrame și șabloane predefinite, mai ales după finalizarea rapoartelor. În acest fel, vizualizarea devine un factor esențial atunci când vine vorba de modul în care companiile sau utilizatorii interacționează cu datele. Modul în care sunt prezentate datele este la fel de important ca și informațiile în sine. Pentru cel mai bun rezultat posibil, companiile trebuie să implementeze de la început arhitectura corectă de BI și să își organizeze datele în astfel de soluții.

 

Serviciile Business Intelligence sunt în acest moment cea mai populară tehnologie în ceea ce privește generarea de rapoarte și analize precise. Companiile care utilizează acest tip de soluție pot interacționa cu datele mai ușor și pot crea analize în funcție de cerințele specifice ale fiecărui utilizator, reducând în același timp costurile de implementare și alte resurse. Totuși, înainte de aceasta, organizațiile trebuie să țină cont de importanță implementării soluțiilor personalizate de Business Intelligence, dezvoltate într-un mod care să se potrivească cel mai bine modelului și cerințelor lor de afaceri.