Știai că în fiecare minut se efectuează peste 4 milioane de căutări pe motorul Google? Volumul de date la nivel mondial este uriaș.

Inclusiv la nivelul companiilor trăim un fenomen de supraîncărcare informațională. Cheia este să identifici și să analizezi informațiile relevante și cu adevărat valoroase pentru un business, căci acestea sunt datele care îți pot asigura un avantaj competitiv real.

Dar cum jonglezi cu acest volum enorm de date? De ajutor este in primul rând să înțelegi la nivel conceptual tehnologia care îți permite să operezi cu datele. Ne-am propus să îți arătăm diferențele dintre Big Data și Business Intelligence, doi termeni fie considerați similari, fie prea vagi. E important să știi ce soluții ai, pentru a le folosi în cunoștință de cauză și a le valorifica potențialul.

Business Intelligence (BI), Big Data sau Analytics sunt termeni populari în discuțiile despre tehnologie. În multe cazuri, oamenii se gândesc la cele două ca fiind similari sau nu știu exact să pună punctul pe pentru fiecare în parte. Este o situația frecventă și de înțeles în condițiile în care tehnologia se dezvoltă în ritm alert și apar mereu soluții și sisteme noi.

În anii ’90, dar și ulterior, Business Intelligence era folosit ca termen generic pentru toate tehnologiile legate de date, de la generarea și stocarea lor la analiză și raportare. Realitatea este că Big Data este mai mult despre tehnologie, iar BI despre business și luarea unor decizii rapide și avantajoase. Cei doi termeni se intersectează în anumite privințe, e firesc, însă în profunzime sunt destul de diferiți pentru că se referă la procese diferite și acoperă roluri distincte într-o companie de orice nivel.

Hai să vorbim mai concret și să vedem cum putem descrie și folosi fiecare soluție. 

Tehnologie vs. acțiune

Big Data este tehnologia care generează, stochează și procesează cantități enorme de date disponibile în cloud și online, provenite din surse interne și externe pentru o organizație. Vorbim de date variate și în volum generos, care trebuie analizate pentru a deveni relevante. O parte dintre acestea pot fi irelevante la un moment dat, sau inutile până la un punct.

Pe de altă parte, Business Intelligence se referă la interacțiunea cu orice tip de date – indiferent de volumul lor – extragerea unor informații valoroase și analiza lor în ideea de a sprijini real dezvoltarea unui business. BI implică sisteme și software care permit generarea și colectarea datelor, analiza și raportarea cu scopul de a facilita adopția unor decizii de business rapide și relevante.

Dacă te ajută o abordare vizuală, gândește-te la Big Data ca la o grădină bogată în legume și ierburi de toate soiurile, dar dezorganizată – nu cunoști toate produsele de acolo sau cum le poți folosi. Business Intelligence poate fi persoana care dorește să gătească un preparat stabilit anterior, selectează legumele și condimentele corespunzătoare pentru el, le combină și creează masa dorită.

Este o analogie forțată, într-adevăr, este de ajutor însă pentru a avea o imagine mai clară asupra rolurilor BI și Big Data.

Diferențe specifice

Dincolo de semnificația și rolul fiecărei tehnologii, este important să cunoaștem diferențele dintre ele și utilitatea lor. 

1. Utilizare. Când vorbim de BI, ne putem referi și la un singur sistem de implementat și administrat, cu rapoarte bine determinate și analize clare. La modul general, Big Data este definit prin volum mare de date, varietate și viteză – rapiditatea de generare a datelor – și necesită un grup de software și soluții pentru a prelucra aceste date.

2. Cele două tehnologii au roluri diferite într-o companie. O explicație în termeni simpli, devenită populară, spune că BI vine cu răspunsuri la diferite probleme pe care știi că le ai și influențează luarea unor decizii de afaceri avantajoase. Big Data în schimb, poate genera noi întrebări și probleme despre care nici nu știai. De aici pot apărea noi oportunități de business.

3. Satisfac nevoi diferite de business. Potrivit unui raport Software Advice, companiile achiziționează soluții de BI pentru o mai bună vizualizare a datelor, pentru raportare comună în cazul utilizării mai multor sisteme de date, pentru automatizare și o mai bună organizare. Pe de altă parte, un studiu semnat de DataMeer a arătat că Big Data este utilizat în departamentele de vânzări și marketing pentru analiza clienților (48%), sistemul operațional (21%), urmărirea fraudelor (12%) și inovație la nivel de produse și servicii (10%).

 

Oricare ar fi volumul de date dintr-o organizație, indiferent de accesul și capacitatea de a utiliza eficient tehnologia, este important ca fiecare business să urmărească și analizeze datele cu care lucrează, pentru a le valorifica la maxim, fie că vorbim de date financiare lunare, rapoarte de vânzări sau statistici ale campaniilor de marketing.

Cererea de analytics și Business Intelligence este în creștere, tot mai multe companii conștientizează potențialul acestora în dezvoltarea business-ului și crearea unor avantaje competitive puternice, trebuie să treci la acțiune dacă îți dorești un business performant.