De această data îți oferim un ghid pentru a începe un proiect nou alături de o companie de software cu care lucrezi deja de ceva vreme.

Să începem cu începutul. Sigur, poți să alegi și să configurezi o aplicație din portofoliul companiei, dar varianta ideală este dezvoltarea software personalizată. Mai jos este lista minimă a pașilor pe care îi vei parcurge pentru inițierea ununi proiect nou pentru compania ta:

Companie-client existentă
Clarificarea cerințelor
Evaluare de buget și timp de implementare
Aprobarea evaluării
Ședință de proiect
Kick-off

Înainte să continuăm cu alte explicații, trebuie să menționăm un lucru important: tu ești cel care conduce desfășurarea procesului și hotărăște care dintre pași trebuiesc urmați, trecuți cu vederea sau repetați. În funcție de nevoile aferente proiectului tău și de relația cu furnizorul tău de software, secvența de pași poate fi mai simplă sau mai complexă.

După cum vezi, întâlnirile numărul 1 și numărul 2 (vânzări și prevânzări), discutate în articolul anterior, lipsesc din lista de mai sus. Nu e surprinzător, având in vedere că probabil ești deja familiarizat cu tot ce înseamnă demararea unui proiect de aplicație software, în special cu o anume companie de profil. Nu trebuie să începi din nou de la zero, dar vor exista și elemente de noutate: afacerea ta a crescut și e nevoie de o aplicație în plus, o altă echipă din compania ta cere un nou proiect software, și apoi sunt toate funcționalitățile, provocările și posibilele probleme noi care vin la pachet cu un proiect proaspăt.

Procesul asociat cu acest nou proiect începe cu o întâlnire de clarificare a cerințelor. Cu cât îți formulezi mai clar cerințele de business, cu atât mai mult succes va avea proiectul tău. Un mic sfat: păstrează-ți cerințele în zona business-ului. Concentrează-te strict pe cerințele de business și nu pe posibila soluție [software] care să le satisfacă. Furnizorul tău de software se va ocupa de găsirea soluției tehnice optime, dar condiția e ca tu să îl ajuți să înțeleagă în profunzime cerințele tale.

După ce au loc aceste discuții de clarificare, compania ta de software va pune totul pe hârtie, ca să analizeze și să detalieze ideile, cu scopul de a prevedea alte posibilități și scenarii la care cerințele tale ar putea conduce. O tehnică simplă pe care noi, cei la EXE, am folosit-o cu succes (și pe care o recomandăm) e să descrii noul proces de business ca pe un flux de lucru: cine va folosi aplicația și de câte ori, la ce va servi ea, unde va fi nevoie de ea mai mult etc.

În orice metodologie de dezvoltare software în afară de Agile (despre care vom vorbi într-un alt articol), livrabilul de care ai nevoie din partea furnizorului tău de software este o versiune inițială a documentului de specificații. Aceasta ar trebui să includă următoarele: obiectivul aplicației, specificații (cerințe tehnice și funcționale) și resursele tehnice de care va fi nevoie pentru a ieși în întâmpinarea solicitării tale.

E necesar ca versiunea inițială să treacă prin revizuiri succesive până sa ajungă la forma finală. Scopul eforturilor este asamblarea unui document de specificații precis și clar care descrie aplicația, cerințele ei funcționale și non-funcționale, estimate de timp și durată. De acest document poate să depindă succesul proiectului și planului tău de afaceri.

Cel de-al doilea pas constă în evaluarea unui buget și a timpului de implementare. Conținutul cercetării explicate mai sus poate fi trimis prin email, dar e recomandat să fie și discutat față în față, de reprezentanții celor două companii.

Acum te afli în postura de a lua o decizie. Pe baza estimatelor de cost rezultate din evaluare poți să construiești un plan de afaceri, care va fi fundația pasului al treilea: aprobarea evaluării.

Dacă ai acceptat acest plan, atunci te poți aștepta la o ședință de proiect. Sunt trei tipuri de previzionare a aplicației, de care e posibil să ai parte în cadrul acestei întâlniri: un mock-up, un demo sau un proof of concept.

După ce toate etapele descrise până acum au fost duse la bun sfârșit, urmează așa numitul kick-off. Mai simplu spus, acesta este startul proiectului tău.

*Nu pierde din vedere: compania ta trebuie neapărat să aibă propriul director de IT care să gestioneze în permanență relația cu furnizorul de software.

Aici se încheie seria noastră numită “Ghid practic”. Sperăm că ți-a fost de folos. Dacă mai ai întrebari sau ai nevoie de sfaturi suplimentare, suntem aici pentru a te ajuta. Contactează-ne!