Adesea, zonele de marketing și vânzări reprezintă o provocare pentru companii din diverse domenii. Dezvoltarea unei afaceri depinde de luarea unor decizii strategice și de punerea lor în practică, iar acest lucru duce uneori la ignorarea imaginii de ansamblu. Dacă vânzările cresc, ideea generală este că afacerea merge în direcția potrivită și strategiile implementate funcționează. Totuși, dacă după o perioadă de timp nu apar îmbunătățiri, managementul este nemulțumit și apar presiuni asupra echipelor de marketing și vânzări. Din fericire, tehnologia permite factorilor decizionali din companii să măsoare eficiența strategiilor folosite și astfel, să ajungă la noi parteneriate.

Soluțiile de Business Intelligence s-au dovedit a fi un real sprijin pentru cei care au luat decizia de a le implementa. Folosind instrumentele de analytics și altele similare, puse la dispoziție de sistemele de BI, departamentele de vânzări și marketing pot monitoriza activitatea clienților și pot extrage concluzii ce sprijină stabilirea unor obiective. Iar acesta este doar unul din numeroasele avantaje oferite utilizatorilor. Potrivit platformei The BI Survey, 57% din companiile care folosesc BI au implementat soluții pentru planificare și previzionare, dedicate zonei de vânzări. Ce poate face însă, concret, Business Intelligence, pentru departamentele de marketing și vânzări? Din acest articol vei afla cum tehnologiile BI ajută companiile să își atingă obiectivele de vânzări.

Identificarea clienților și creșterea vânzărilor

De obicei, clienții ideali nu sunt aceia care semnează contracte semnificative, chiar dacă acest lucru bucură în mod special echipele de vânzări. În schimb, cei pe care companiile se pot baza sunt aceia cu care se stabilesc parteneriate pe termen lung. Achizițiile constante sunt esențiale pentru atingerea obiectivelor unei afaceri. Cu ajutorul soluțiilor de Business Intelligence, companiile pot crea diferite statistici în funcție de frecvență, retenție sau valoarea achizițiilor, pentru a afla în mod concret care sunt clienții care le aduc cel mai mare profit. Potrivit unui studiu recent, clienții curenți sunt de 14 ori mai predispuși la a face o nouă achiziție, comparativ cu clienții noi. Informațiile oferite de un instrument de analiză sunt esențiale pentru creșterea loialității față de brand.

Mai mult, folosind informațiile obținute, echipele de marketing și vânzări vor înțelege mai bine care sunt produsele și serviciile preferate de cumpărători, dar și care sunt cele mai puțin populare. Gestionarea datelor ce provin din zona de vânzări va oferi o perspectivă completă asupra trendurilor de piață și a oportunităților de vânzare. De exemplu, dacă cineva dorește să folosească un instrument software pentru gestionarea Resurselor Umane, dar nu și o soluție dedicată pentru pay roll, companiile pot crea campanii de marketing pliate pe această nișă.

Analiza demografică și a obiceiurilor de cumpărare

Soluțiile de Business Intelligence oferă companiilor acces la analize în timp real, ce susțin eforturile de marketing. Atât campaniile pentru motoarele de căutare, cât și cele de social media, pot fi îmbunătățite cu ajutorul dashboardurilor complexe și al analizelor sofisticate generate de un specialist de BI. Aceste atuuri sunt deja folosite pentru a obține un avantaj competitiv în zona de marketing.

Marketingul pentru motoarele de căutare a devenit un domeniu din ce în ce mai orientat spre date concrete. Acest lucru se datorează faptului că tot mai multe platforme de Business Analytics oferă informații valoroase despre demografie sau comportamentul utilizatorilor. De exemplu, dacă în cadrul unui web site, un grup mare de vizitatori ce provin din aceeași zonă geografică manifestă interes sporit pentru un anumit produs, este preferabil ca în baza acestor informații să fie inițiate activități de marketing dedicate. Construind campaniile online pe date concrete, rapoartele de BI îți pot arăta și cum contribuie rezultatele acestor eforturi la atingerea obiectivului de business.

În plus, datele furnizate de canalele de social media te ajută să obții informații generale despre publicul țintă, cum ar fi vârsta, sexul sau locația. Inițial, aceste informații brute pot părea dificil de gestionat, însă instrumentele de BI folosesc numeroase valori și formule, pentru a filtra datele și a îți oferi numai detaliile cele mai relevante. Acești parametri nu sunt în mod obligatoriu sinonimi cu valorile numerice. Soluțiile de Business Intelligence ajută și la identificarea reacțiilor referitoare la brand, pe care clienții le au pe canalele de socializare, ceea ce ajută companiile să înțeleagă cum sunt percepute de opinia publică.

Analiza evenimentelor

Este evident că în zilele noastre, chiar și evenimentele offline au nevoie de promovare online, iar acest lucru este oportunitatea ideală de a analiza tipare, ceea ce sporește eficiența campaniilor de event marketing. Folosind instrumente de BI, echipele de marketing pot identifica, de exemplu, care sunt perioadele sau locațiile preferate de publicul țintă, care sunt cele mai populare metodele de achiziție a biletelor, prețul mediu plătit de cumpărători și tipul de evenimente care atrage cei mai mulți clienți. Aceste informații pot fi folosite pentru construirea de campanii targetate, ce au o rată mai mare de efieciență.

O inițiativă complexă de event marketing poate folosi BI pentru a evalua activitățile online, de la început până la final. În faza inițială, acest proces ar trebui să includă monitorizarea surselor de unde oamenii află de evenimente, prin identificarea landing page-urilor sau a site-urilor de unde vizitatorii ajung pe o anumită platformă online. Obținerea informațiilor despre evenimentele offline și transpunearea lor în activități în mediul online este unul din cele mai mari beneficii pe care Business Intelligence le oferă zonei de marketing.

Evaluarea proiectelor de marketing

Așa cum am menționat anterior, soluțiile de BI sunt foarte folositoare pentru planificarea, monitorizarea și evaluarea eficienței campaniilor promoționale. Fiecare companie are ca scop obținerea unui ROI cât mai mare, iar Business Intelligence ajută factorii decizionali să înțeleagă de ce anumite bugete de marketing aduc venituri mai mari decât altele. De exemplu, un buget amplu poate obține un profit ridicat, însă dacă aceeași sumă poate fi atinsă investind un buget mai mic, cel de-al doilea este în mod clar mult mai eficient. Prin implementarea corectă a soluțiilor de BI, companiile își pot crește veniturile în mod considerabil.

În plus, rapoartele create pentru departamentele de marketing și vânzări pot fi folosite și de alte zone de business. Informații despre cele mai populare produse sau servicii ale unei companii duc la eficientizarea întregului flux de lucru. Zona operațională poate răspunde mai bine cerințelor pieței, iar echipa de management poate oricând accesa dashboard-uri detaliate, pentru a lua cele mai bune decizii cu privire la strategii și investiții viitoare.

 

Soluțiile de Business Intelligence vor fi din ce în ce mai importante, iar volumul de date generat în mediul online nu va înceta să crească în viitorul apropiat. Datorită acestor tehnologii, companiile pot maximiza informațiile și pot construi strategii orientate pe experiența clientului. Mai mult, soluțiile personalizate de Business Intelligence sunt și mai potrivite pentru îndeplinirea obiectivelor organizaționale în zonele de marketing și vanzări. Abordarea unică oferită de o soluție customizată va oferi departamentelor autonomia de care au nevoie, asigurând în același timp colaborarea între acestea.