Faptul că știi cât de importantă este o soluție de Business Intelligence (BI) pentru compania ta este doar primul pas în procesul de utilizare a datelor. Odată ce ai decis să implementezi un instrument de BI, trebuie să stabilești care sunt cei mai importanți indicatori de performanță (KPI) pentru afacerea ta. Una din cele mai mari greșeli din zona corporate este aceea că în organizații se încearcă îmbunătățirea mai multor aspect în același timp, astfel generandu-se haos. Așadar, în loc să faci asta, este recomandat să te concentrezi pe a afla care sunt factorii ce contribuie direct la îndeplinirea obiectivelor de business.

Stabilirea unor KPI te va ajuta să extragi informații concrete din multitudinea de date la care ai acces, deci trebuie să te asiguri că alegi indicatorii potriviți. Gândește-te dacă ți-ar fi utilă o comparație între rezultatele din anul anterior și cele din anul curent. Te-ar ajuta în țelegerea costului de achiziționare a unui nou client să iei decizii mai inteligențe?

Este adevărat că o soluție performantă de Business Intelligence poate face minuni pentru compania ta, indiferent de dimensiuni și de domeniul de activitate, atâta timp cât urmărești indicatorii corecți.

Definirea indicatorilor de performanță

Dacă vrei să fructifici eforturile echipei tale și să construieşti obiective de business sustenabile, trebuie să folosești instrumentele de BI în mod corect. Pentru a obține rezultatele dorite, trebuie să analizezi anumite date și să măsori anumiți indicatori, ceea ce înseamnă că identificarea celor mai relevanți KPI este vitală. După ce vei face asta, drumul către un process bazat în totalitate pe date va deveni mult mai ușor. Angajații tăi își vor putea concentra eforturile pe activități ce duc în mod direct la îndeplinirea obiectivelor, în loc să urmărească indicatori vagi și să fie induși în eroare de valori inexacte.

Ținând cont de faptul că fiecare industrie are particularitățile ei și fiecare companie caută să obțină rezultate diferite, ai nevoie de o evaluare detaliată înainte de a stabili care sunt KPIi cei mai relevanți pentru ține. Aceștia pot varia în funcție de ce își dorește să afle utilizatorul final al soluției de BI. Sfatul nostru este să stabilești ce înseamnă succesul pentru compania sau departamentul pe care îl conduci, și să afli care sunt elementele ce au impact direct asupra rezultatelor finale.

Cei mai relevanți indicatori, în funcție de domeniul de activitate

Marketing

Companiile din sectorul de marketing au de a face cu volume foarte mari de date în fiecare zi. Așadar, fie că lucrezi într-o agenție sau faci parte din departamentul de marketing al unei companii, informațiile pe care trebuie să le analizezi sunt dintre cele mai diverse.

Din fericire, o soluție de Business Intelligence te poate ajuta. De la cifre ce indică reach-ul postărilor, până la date demografice despre clienți, rate de conversie și ROI – toate acestea se pot transforma în KPI foarte importanți pe care îi poți urmări cu BI, atâta timp cât influențează atingerea obiectivelor de business. De exemplu, dacă îți dorești să evaluezi popularitatea brandului tău, atunci ar trebui să înregistrezi numărul de urmăritori pe rețelele de socializare, reacțiile la postările publice, vizitele pe pagina companiei și așa mai departe. Pentru a obține informații legate de costuri, urmărește ratele de conversie pentru fiecare canal, sau investitia medie efectuată per client.

Financiar

Zona financiară este strâns legată de numere și procentaje, iar pentru a obține cele mai bune rezultate în acest sector, este necesar să extragi informațiile corecte din toate aceste date numerice. Pentru asta, ai nevoie de o soluție de BI eficientă și niște indicatori de performanță stabiliți corect. De exemplu, dacă scopul tău este să analizezi variația profitului într-un anumit interval de timp, atunci ar fi inutil să te concentrezi pe numărul de urmăritori ai paginii de Facebook a companiei tale. În acest caz, rata de retenție a clienților, numărul de clienți noi obținuți în perioadă respectivă de timp sau activitatea departamentului de vânzări (cum ar fi numărul de contracte semnate) sunt indicatorii potriviți.

Toate acestea îți vor arăta de unde provin variațiile și te vor ajuta să alegi direcțiile de îmbunătățire a strategiei de business. Alți indicatori relevanți pentru zona financiară includ cash flow-ul, cifra de afaceri, marja de profit brut și, de ce nu, chiar ROI-ul din zona de marketing.

Retail

Companiile ale căror operațiuni conțin și retail sunt adesea copleșite de multitudinea de informații pe care trebuie să le centralizeze și analizeze. Este deja dificil să ții evidența datelor ce provin de la clienți, vânzări și lanțuri de aprovizionare, fără a analiza fiecare cifră în parte. Când vine vorba de indicatori de performanță, stabilirea acestora trebuie în primul rând să aibă la bază planurile de viitor ale companiei tale. Dacă îți propui o expansiune în perioadă ce urmează, atunci ar trebui să te concentrezi pe raportul dintre clienții noi și cei vechi, sau pe punctele de vânzare care generează cel mai mult profit. Totodată, profitul este un KPI crucial pe care trebuie să îl urmărești. Acest lucru îți va indica dacă organizația ta are rezultate proporționale cu investițiile și îți va permite să faci schimbările necesare, în caz contrar.

Atingerea performanței înseamnă mai mult decât planificare pas cu pas și implementare corectă. Pentru a îți îndeplini obiectivele, este nevoie și de analiza și înțelegerea constantă a datelor din compania ta. Din fericire, soluțiile de Business Intelligence permit factorilor de decizie din organizații din toată lumea să măsoare performanță într-un mod precis, rapid și totodată facil.

Așadar, dacă hotărăști să folosești BI pentru a lua decizii de business bazate pe date, atunci stabilirea corectă a indicatorilor de performanță este esențială. Prin intermediul acestora, angajații tăi vor înțelege scopul pentru care lucrează și își vor concentra eforturile pentru obiectivului final, fie că e vorba de vizibilitatea brandului sau de contracte de vânzare.