Vizualizarea datelor nu este doar o simplă funcție pe care furnizorii de soluții de Business Intelligence o oferă. Este un termen care descrie modul în care elemente vizuale sunt folosite pentru a transforma cele mai importante informații în decizii de business. În contextul în care organizațiile se confruntă cu un volum uriaș de date în fiecare zi, opțiunea de a folosi elemente grafice este una binevenită. Din păcate însă, numeroase companii reușesc să analizeze în mod eficient numai o mică parte din informațiile pe care le dețin, și de foarte multe ori obținerea unori direcții valoroase este sinonimă cu înțelegerea modului în care datele sunt exprimate prin elemente vizuale.

De ce sunt graficele și diagramele o formă mult mai bună pentru a exprima informația, comparativ cu tradiționalele tabele? Deoarece oamenii sunt programați, în mod natural, să procesese cu mult mai multă ușurință indicii vizuali, decât limbajul scris. Așadar, nu este nevoie să învățam cum să înțelegem ceea ce vedem, deoarece putem face acest lucru în mod natural. Tocmai de aceea, tehnologia, și în special zona de Business Intelligence, s-a dezvoltat punând foarte mult accent pe partea vizuală.

Cel mai semnificativ beneficiu al folosirii funcției de vizualizare a datelor este acela că ajută utilizatorii cu rol decizional, mai ales pe aceia fără background tehnic, să înțeleagă datele în mod eficient. În plus, acest mod de raportare va ajuta toți angajații unei companii ce folosește o soluție de BI să economisească timp. Potrivit unui studiu al Salesforce, 52% dintre angajați petrec prea mult timp completând fișe sau documente și încercând să analizeze informațiile culese. Care sunt însă avantajele clare pe care funcția de vizualizare a datelor o poate oferi companiilor care au implementat o soluție de Business Intelligence? Iată o lista cu cele mai evidente beneficii care ajută organizațiile să extragă cele mai relevante detalii din datele pe care le dețin.

1. Asimilarea rapidă a informațiilor relevante pentru business

Așa cum a fost menționat anterior, oamenii au capacitatea de a procesa informațiile mult mai ușor, atunci când acestea sunt exprimate prin intermediul imaginilor sau reprezentărilor grafice, și nu prin cifre. Cu toate acesea, multe rapoarte sunt totuși încărcate cu elemente statice și valori numerice, care nu sunt suficient de inteligibile pentru echipele de management care le accesează. De aceea, funcția de customizare a modului în care datele sunt afișate în rapoarte permite utilizatorilor să obțină numeroase informații relevante, indiferent de nivelul lor de experiență în ceea ce privește analiza datelor. Cei ce au rol decizional într-o afacere care folosește un instrument de Business Intelligence au oportunitatea de a vedea atât imaginea de ansamblu, cât și de a agrega seturi de date multidimensionale. Această abordare le oferă informații valoroase despre companie și direcțiile pe care ar trebui să le urmeze.

2. Acces rapid la informații relevante

Prin adoptarea unor soluții de analiză a datelor ce conțin funcția de raportare și vizualizare, companiile își pot îmbunătăți capacitatea de a extrage informații cu ușurință în orice moment, devenind astfel mai productive decât competitorii lor. Potrivit unui acord al Aberdeen Group, managerii organizațiilor care au implementat instrumente de BI ce raportează folosind elemente vizuale afirmă că au cu 28% mai multe șanse să găsească informații în timp real, comparativ cu cei ce nu au acces la instrumente de vizualizare și se bazează exclusiv pe soluții tradiționale. În plus, ceea ce este și mai interesant e faptul că aproape jumătate din managerii participanți la studiu spun că acum pot accesa datele fără suport specializat din partea departamentului de IT.

3. Previzionarea tendințelor pieței

Utilizând în mod corect volumul uriaș de informații despre clienți și piață, managerii companiilor ce folosesc soluții de BI pot previziona cu ușurință schimbările ce vor avea loc în viitor. De exemplu, o platformă e-commerce care folosește un instrument de Business Intelligence poate identifica oportunități sugerate de comportamentul cumpărătorilor. În acest fel, organizațiile au timp să își adapteze strategiile la noile tendințe de piață și chiar să își crească veniturile.

Mai mult, persoanele cu rol executiv pot analiza diverse tipare comportamentale din zona de vânzări și pot elabora analize predictive complexe, ale căror rezultate transpuse în elemente vizuale îi vor ajuta să acceseze informații în timp real. Astfel, își pot da seama care sunt motivele pentru care cumpărătorii preferă produsele competiției sau ce îi determină să încheie o vânzare.

4. Analiza emoțională

Emoțiile joacă un rol foarte important atunci când vine vorba de luarea deciziilor, iar procesul de vânzare nu este o excepție. Folosind instrumente de vizualizare, organizațiile pot analiza în profunzime comportamentul clienților, pentru a înțelege detalii legate de reacțiile acestora și pentru a identifica noi oportunități. Una dintre acestea ar putea fi lansarea unor servicii sau produse noi, care să răspundă nevoilor clienților. Încă o dată, aceasta este o posibilitate ce trebuie speculată, deoarece oferă avantaj asupra competiției.

5. Vânzări drill-down

Planificarea este una din etapele esențiale care asigură succesul unui proiect, indiferent de natura sa. Raportarea datelor folosind elemente vizuale permite managerilor să analizeze performanța anumitor produse sau servicii. De exemplu, în urma procesului de analiză a datelor, o companie din industria retail poate observa că produsele unui anumit brand nu au succesul dorit, sau că majoritatea câștigurilor încasate provin de la cumpărători cu venituri peste medie. Aceste informații pot fi utilizate pentru dezvoltarea campaniilor promoționale nișate pentru un anumit segment de clienți, crescând astfel rata de conversie a acestora.

6. Interacțiune și customizare

Folosirea de soluții customizabile a devenit un trend, deoarece acestea prezintă numeroase beneficii pentru utilizatori. Unul din motivele principale pentru care instrumentele customizabile de Business Intelligence sunt foarte populare este acela că pot răspunde întocmai nevoilor unei companii. Metodele diverse de vizualizare a datelor pot fi folosite pentru creare de rapoarte și analize personalizate. De la adaptarea formularelor, până la ștergerea categoriilor irelevante pentru a oferi acces la variabile relevante, toate acestea pot fi obținute cu ușurință. Astfel, managerii pot utiliza soluții complexe și asigura transparența în cadrul organizațiilor.

Funcția de vizualizarea a datelor permite utilizatorilor să interacționeze direct cu datele și să personalizeze modul în care acestea sunt afișate, astfel încât să descopere noi elemente. De aceea, accesul la informații ce ajută în procesul decizional este unul din cele mai importante beneficii pe care vizualizarea datelor îl oferă.

 

Există numeroase avantaje ale funcției de vizualizare de date pentru companii din zone diverse de activitate. Totuși, un lucru este evident: această funcție permite oricărui utilizator să înțeleagă datele în profunzime în cel mai scurt timp, ceea ce va duce în mod automat la îmbunătățirea procesului decizional bazat pe date. Posibilitatea de customizare este încă un element de luat în considerare înainte de a implementa o soluție de Business Intelligence, întrucât abordarea analizei și vizualizării datelor este diferită de la o companie la alta.