Sorin Cosmescu, interviu wall-street.ro

01/08/20179 Minute

A redus orele de muncă vinerile, fără a pierde deloc din productivitate; consideră că, de multe ori, ideile mari vin până în 25 de ani, deci tinerii ar trebui susținuți. De asemenea, crede că ar trebui încurajată realizarea de consorții între companiile IT pentru ca, împreună, să fim o forță mai mare la nivel internațional. Citește un interviu exclusiv cu Sorin Cosmescu, CEO la EXE Software.

EXE Software este o companie autohtonă cu peste 15 ani vechime pe piață, specializată în dezvoltare software completă, soluții de performanță și servicii menite să sprijine creșterea cifrelor de afaceri. Compania are peste 150 de proiecte în portofoliu.

Sorin Cosmescu este unul dintre cei trei acționari ai companiei, alături de Gabriel Cosmescu și Răzvan Udrea.

Wall-Street.ro: Care vor fi principalele provocări ale EXE Software în 2017-2018? Cu ce vor fi diferite față de provocările din anii anteriori?

Sorin Cosmescu: Spre deosebire de anii anteriori, vom face o promovare susținută în ceea ce privește imaginea, serviciile și produsele noastre. Lucrăm intens pentru conturarea unui profil al companiei EXE Software, care să pună în evidență expertiza companiei inclusiv la nivel internațional – aceea de experți în aplicații web, mobile și soluții business intelligence.

Totodată, punem accent pe promovarea produselor – spre exemplu, avem o aplicație mobilă despre culegerea datelor de pe teren, testată în România și, în curând, promovată extern.

De asemenea, avem în plan extinderea echipei, pentru a susține planurile legate de promovarea de servicii și produse despre care vorbeam. Până acum, creșterea echipei venea ca urmare a cerințelor clienților și nevoii de creștere a companiei, însă de data aceasta vrem să fim cu un pas înainte și vrem să pregătim noi terenul pentru noi provocări.

W-S.ro: Pentru că ai amintit de echipă, câți angajați are compania, cum sunt împărțiți și ce provocări există pe acest segment?

SC: În acest moment, pentru EXE Software lucrează peste 75 de oameni. Cel mai mare număr de angajați este în zonele de suport, development, testare și consultanță de business. Planul de angajare prevede posturi în suport tehnic, development, testare, analiză de business, marketing și vânzări. Cât despre provocări, cele mai mari sunt legate de găsirea oamenilor potriviți, atât din punct de vedere al abilităților tehnice, cât și al compatibilității cu profilul companiei.

W-S.ro: Ce ai modifica la întreaga piață software din România, dacă ai putea, chiar acum? Ce ai adăuga/schimba/perfecționa?

SC: După părerea mea, România are nativ toate premisele să devină un reper pentru zona de programare din punct de vedere al pregătirii profesionale, însă e nevoie de susținere în această zonă. Aș investi masiv în învățământ, aș aloca resursele necesare încă din liceu pentru bazele cunoștințelor din IT, aș opta pentru revizuirea programei școlare. În mediul universitar, aș extinde numărul de locuri de programatori în facultățile de specialitate și aș încuraja parteneriatele între companii și învățământ, astfel încât studenții să învețe de la experți anumite tipuri de tehnologie.

De multe ori, ideile cele mai mari le ai până în 25 de ani, așa că e mare nevoie de susținere a tinerilor cu inițiativă!

Apoi, dat fiind faptul că în România nu există o companie reprezentativă pe zona de IT, ar putea fi încurajată realizarea de consorții între companii și parteneriate pentru ca, împreună, să fim o forță mai mare la nivel internațional. Deocamdată, se încearcă mult abordările individuale, așadar e loc de îmbunătățiri. Totuși, remarc un lucru foarte important: deși 90% din colegii mei de facultate au plecat peste hotare, spre deosebire de anii trecuți, în prezent cei din IT nu-și mai doresc în număr atât de mare să părăsească țara, ci găsesc ce au nevoie în România – ceea ce mi se pare un lucru foarte bun și totuși rar întâlnit în domeniile de la noi.

W-S.ro: Și din propria experiență, cu EXE Software?

SC: Din propria experiență cu EXE Software, e nevoie să se pună, încă din facultate, accentul pe metodologii de lucru în echipă, pe pregătirea studentului pentru viitorul job din piață. În compania noastră am lucrat foarte mult la cursuri de soft skills, pentru că deși programatorii erau foarte buni, era nevoie de modelarea lucrului în echipă. Un alt aspect pe care aș pune accent ține de încurajarea și finanțarea ideilor de proiecte pe care le au studenții din domeniul nostru.

W-S.ro: Ce clienți are compania și cum încearcă să atragă mai mulți?

SC: Portofoliul nostru de clienți cuprinde domenii precum advertising, cosmetică, transporturi sau reparații de telefonie mobilă, iar unul dintre cei mai vechi clienți EXE Software este din industria tutunului. Planul de atragere al clienților implică definirea și promovarea expertizei noastre în zona serviciilor și livrarea unor produse rapid accesibile. Așa cum spuneam, lucrăm la orientarea produselor și serviciilor aliniate nevoilor pieței globale și promovarea lor intensivă. Practic, ne targetăm serviciile în funcție de nevoile din piața externă și ceea ce putem oferi noi.

W-S.ro: Cum încercați să mențineți angajații în companie, în condițiile unei piețe IT extrem de competitive, cu oferte din toate direcțiile?

SC: Încercăm să găsim un numitor comun între aspirațiile angajaților și obiectivele companiei, pentru o colaborare eficientă și încercăm să descoperim încă din procesul de angajare nivelul de compatibilitate între cele două părți. De aceea, oferim angajaților posibilitatea să-și aplice cunoștințele, să se specializeze pe anumite metodologii și tehnologii, punem accent pe zona de soft skills și pe cea de dezvoltare personală, astfel încât agajatii să fie mulțumiți. Le oferim un mediu organizat, cu atribuții clare și oferim posibilitatea de avansare în ierarhia companiei. Încercăm să nu punem o presiune suplimentară pe angajații noștri, ținem mult la respectarea programului și la respectarea zilelor libere, nu am întârziat niciodată cu plata salariilor. Mereu e cineva dispus să discute cu angajații, ori de câte ori sunt probleme, astfel încât să învățam din greșeli, să reparăm, să ne perfecționăm, să progresăm. Pe scurt, punem accent pe respect și considerație, ca oamenii să simtă că sunt importanți în EXE Software.

W-S.ro: În ce ați investi, chiar acum, dacă costurile cu forța de muncă s-ar reduce, subit, cu 50%?

SC: Mi-aș canaliza resursele pentru dezvoltarea de produse și servicii și promovarea lor, mai asiduu decât până acum.

W-S.ro: Ce decizie mică ați luat în ultimele luni, dar a avut impact mai mare decât cel așteptat inițial?

SC: Chiar dacă nu a fost o decizie luată în ultimele luni, faptul că am ales ca vineri programul să se încheie mai devreme, la ora 17:00, ne-a adus rezultate mulțumitoare și a contribuit la bunăstarea angajaților noștri, fără să scadă productivitatea sau să afecteze rezultatele companiei.