Ne vom putea baza pe soluțiile de analiză în cloud în 2017? Ce predicții discutate în 2016 pentru instrumentele de Business Intelligence (BI) au avut un impact real în consolidarea organizațiilor? E momentul să privim retrospectiv spre anul trecut, să vedem ce a funcționat și, mai ales, ce oportunități de creștere au în 2017 companiile, datorită dezvoltărilor din segmentul BI.

Mulți analiști susțin că soluțiile de Business Intelligence sunt deja folosite la scară largă de companii din toate segmentele de piață, astfel că în 2017 focusul nu va mai fi pe adopția lor în formatul standard. Preocuparea afacerilor de orice tip va fi să găsească cel mai bun software sau instrument de BI adaptat nevoilor lor. Personalizarea instrumentelor de lucru și ușurința în utilizare a platformelor sunt noile cerințe în alegerea unei soluții de BI.

Pentru a valorifica potențialul soluțiilor de analiză a datelor, ne-am propus să vedem mai întâi ce predicții legate de industria BI s-au concretizat în 2016, aducând rezultate pentru organizații.

Inventar predicții 2016

Împreună cu specialiștii EXE Software am analizat cele mai importante tendințe BI despre care multe site-uri de tehnologie – precum ITProPortal – vorbeau în 2016, și am ajuns la câteva concluzii pe care noi le considerăm inspiraționale.

Integrarea datelor din mai multe surse

Internetul, mediul de business, operațiunile de zi cu zi ale unei organizații abundă de informație și date. Capacitatea de a integra și analiza date provenite dintr-o multitudine de surse, în diverse formate, este văzută ca o necesitate atât pentru marii jucători, cât și pentru organizațiile de nivel mediu. Este un beneficiu pentru care s-au făcut noi pași în 2016 și care va continua să atragă dezvoltări pentru instrumentele de BI.

Soluțiile de analiză self-service și acuratețea datelor

O bună perioadă de timp, autonomia în utilizare și controlul intrărilor de date erau în percepția generală mai degrabă antagonice unei soluții de BI.

Soluțiile de analiză self-service din prezent oferă niveluri avansate de autonomie și agilitate, iar acuratețea datelor este un criteriu de bază în folosirea lor eficientă. Companiile au început să realizeze acest lucru și una dintre direcțiile pentru 2016 a fost de a analiza și curăța datele sursă.

Vizualizarea inteligentă a datelor

În 2016 s-a vorbit mult despre creșterea gradului de adopție a instrumentelor de explorare și vizualizare a datelor, care permit descoperirea unor relații surprinzătoare între anumite date și conturarea unor noi perspective de corelație și analiză.

Este o tendință în dezvoltare, care se află înca în faza incipientă. Interesul pentru instrumentele de vizualizare a datelor va spori în 2017, rămâne de văzut dacă și ritmul de utilizare va fi unul accelerat.

Investiții în training

Anul trecut s-a discutat și despre dezvoltarea unor așa-zise centre de excelență în BI care să instruiască utilizatorii din companii și să încurajeze adopția soluțiilor de analiză self-service. Scopul lor este de a valorifica mai bine potențialul unei soluții de BI în cadrul unei companii și multe organizații au implementat astfel de programe de training.

Tot mai mulți utilizatori finali au fost instruiți pentru a explora platformele de analiză self-service, de la cele simple până la cele complexe, și a își crea dashboard-uri și rapoarte personalizate.

Procesul de educare vizibil în 2016 se va intensifica în 2017, când multe organizații vor încuraja permanent consumatorii finali să utilizeze la un nivel complex soluțiile de analytics. Este o strategie care va permite companiilor să fructifice potențialul acestor soluții și să le ducă la un nivel superior.

Democratizarea accesului la BI

Democratizarea soluțiilor de BI este un fenomen real și în dezvoltare, întrucât tot mai multe companii încurajează accesul managerilor și altor utilizatori finali la soluții de analiză tip self-service prin achiziția unor instrumente ușor de administrat.

Totuși, încă nu s-a atins nivelul în care instrumentele avansate de analiză și pregătirea tablourilor de bord sunt accesibile în masă tuturor membrilor dintr-o echipă dornică să jongleze cu date din zeci de surse, să identifice tendințe și să răspundă rapid schimbărilor din piață.

Nivelul următor în analiza datelor

Explorarea datelor brute este de multe ori singura modalitate de a găsi răspunsuri  pentru anumite probleme și de a lua decizii în avantajul unui business. Accesul la date brute, analiza istorică a informațiilor, extragerea și prelucrarea lor nu sunt procese facile pentru toți utilizatorii finali dintr-o organizație, mai ales din considerente de know-how și limitări tehnice.

În 2016, companiile de software au investit mult în partea de suport și training care să faciliteze familiarizarea membrilor din echipă cu explorarea și analiza datelor brute.

Mobile analytics

Soluțiile de analiză a datelor de pe instrumente mobile sunt considerate de mulți utilizatori drept opțiunea perfectă pentru acces constant la date, în orice moment, din orice loc, în ideea adoptării unor decizii în timp real. Pe de altă parte, utilizatorii își doresc un nivel de securitate extrem de avansat pentru orice date din companie. Migrarea în cloud poate fi soluția pentru aceste două cerințe; deocamdată, soluțiile de mobile au anumite limitări.

O parte dintre aceste tendințe vor continua să se manifeste și chiar intensifice în 2017 în ideea de a permite companiilor să fructifice oportunitățile oferite de soluțiile de BI. În paralel, companiile care vor să evolueze în acest an trebuie să urmărească dezvoltarea tehnologiilor cu potențial perturbator, care pot schimba modul în care se va face business în următorii ani.

 

Tendințe Business Intelligence pentru 2017

Inovațiile care fac diferența

Nu este o surpriză pentru nimeni că și în 2017 urmează inovații în domeniul tehnologiei, așa cum s-a întâmplat în ultimii ani. Noile dezvoltări vor acoperi însă golurile și nevoile din prezent?

Cele mai multe companii se vor baza în continuare pe aplicațiile și tehnologiile pe care le folosesc în prezent. În paralel, se vor face noi pași în dezvoltarea soluțiilor de BI prin captarea avantajelor aduse de structura elastică a cloud-ului și machine learning.

Piața instrumentelor de Business Intelligence își va continua cu siguranța ascensiunea, atât ca volum, cât și ca nivel de inovare. Se va investi în continuare în soluții de analiză care să asigure utilizatorilor accesul facil, printr-un singur instrument, la o varietate mare de date generate și colectate din surse multiple.

Cloud Analytics

Cloud computing-ul este un subiect popular în lumea tehnologiei și o tendință care nu ocolește nici piața de BI. Soluțiile în cloud reprezintă pasul următor al platformelor de Business Intelligence, accelerat de migrarea tot mai multor aplicații și date în cloud.

Aplicațiile și instrumentele lansate până acum au permis multor utilizatori accesul facil la date și prelucrarea lor eficientă. Nevoile sunt însă mai mari și vor apărea noi soluții de cloud care să răspundă cererii. În funcție de succesul lor vom putea vorbi de mutarea accelerată a soluțiilor de analytics în cloud.

Collaborative BI

Pe măsură ce tehnologia cloud facilitează partajarea rapidă și sigură a datelor, ne putem aștepta la dezvoltarea soluțiilor colaborative de BI, un mix între diverse instrumente de partajare a informației și software-ul de analiză a datelor.

Prin intermediul lor, utilizatorii din companii vor avea acces direct la date, vor putea genera analize personalizate și rapoarte, împărtășite ulterior cu terți sau colegi, fără a fi nevoie de suportul colegilor din departamentele de IT.

Astfel de soluții permit generarea unor rapoarte programate, adăugarea unor alerte la atingerea anumitor parametri astfel încât utilizatorii pot lua decizii în timp real când este nevoie. Toate aceste funcționalități stimulează interacțiunea în echipă și flexibilitatea în activitățile zilnice.

Dezvoltarea soluțiilor tip collaborative va merge chiar mai departe și acestea vor fi integrate în procesele de comunicare din organizații. Vor fi folosite pentru întâlniri, apeluri telefonice, comunicarea pe e-mail sau schimbul de idei din companie.

 

Adaptarea este cheia

Adaptarea este un proces continuu, indiferent de industrie. Schimbarea mediului de business este constantă, influențată direct nu doar de factori socio-economici, ci și de evoluția accelerată a noilor tehnologii.

În 2017 este poate mai evident ca oricând că adaptarea este obligatorie pentru companiile care doresc rezultate și succes. Utilizarea sporită a soluțiilor de analiză self-service va genera adopția la nivel general în echipe, prin programe de training. Pe de altă parte, vor avea un avantaj angajații care se vor adapta și își vor dezvolta abilitățile și cunoștințele în operarea instrumentelor de analiză.

Pentru companii va continua și procesul de căutare și selecție a instrumentelor de analiză a datelor potrivite nevoilor lor. Acestea ar trebui să fie ușor de personalizat și utilizat, la un preț accesibil.

 

Dezvoltările tech și schimbarea obiceiurilor de consum sunt factori care pot genera mutații rapide pe orice piață. Contextul favorizează companiile care urmăresc inovațiile tehnologice și le includ în business și operațional. Nu mai este o chestiune legată strict de calitatea de early adopter și deschiderea către inovație, ci, pe termen mediu și lung, o condiție pentru a supraviețui ca business.